Ajankohtaista

  • Jätehuoltoviranomainen tekee kompostitarkastuksia

    Julkaistu 05.06.2023

    Sydän-Suomen jätelautakunnan tiedote:

    Jätehuoltoviranomainen tulee tekemään kompostitarkastuksia jätelain (646/2011) § 123 nojalla

    Saarijärvellä vko 23, Multialla ja Äänekoskella vko 24, Karstulassa ja Uuraisilla vko 25, Kannonkoskella ja Petäjävedellä vko 26.

    Tarkastuksista ilmoitetaan paikallislehdessä sekä kunnan verkkosivuilla. Asiakkaalle ei ilmoiteta enää erikseen tehtävästä tarkastuksesta, vaan hänen katsotaan saaneen tiedon tarkastuksesta lehti-ilmoituksen tai kunnan verkkosivujen tiedotteen kautta.

    Tarkastuskohteet on valittu sattumanvaraisesti. Tarkastuksella katsotaan kompostin sijainti, tyyppi ja onko kompostointi asianmukaista. Mikäli asiakas ei ole paikalla, jätetään kiinteistölle ilmoitus tehdystä tarkastuksesta. Asiakkaalle toimitetaan tarkastuksesta postitse tarkastuspöytäkirja ja mikäli kompostoinnissa on puutteita, annetaan samalla toimintaohjeet tilanteen korjaamiseksi. Tarvittaessa kompostori tullaan tarkastamaan.

    Kompostitarkastusten taustalla on tuoda asiakkaiden tietoisuuteen biojätteen erilliskeräyksen merkitys. Biojäte tulee lajitella, eikä sitä saa laittaa sekajätteeseen. Se joko kerätään erilleen tai kompostoidaan kiinteistöllä. Biojäte aiheuttaa jätteenpolttolaitoksella happamana aineena laitteiston korroosiota sekä vähentää poltossa tuotettavan sähkön ja lämmön määrää. Biojätteen kuljettaminen polttolaitokseen myös lisää kuljetuskustannuksia. Erilleen kerättävästä biojätteestä saadaan biokaasua tai kompostoitaessa ravinteikasta multaa. Jätelaki velvoittaa jätehuoltoviranomaista pitämään kompostirekisteriä kiinteistöistä, jotka kompostoivat biojätteet.

    050 3903 765
    044 4598 249

    Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.




     
  • Pop-up TE-toimisto Multialla ke 7.6.2023

    Julkaistu 25.05.2023

    Kunnanvirastolla osoitteessa Multianraitti 3 B

    Päivystys ilman ajanvarausta klo 10-13

    Kolme hyvää syytä asioida kasvotusten POP UP TE-toimistossa

    1. Asiointi on henkilökohtaista
    2. Asiointi tapahtuu lähellä ja nopeasti
    3. Voit saada apua esimerkiksi työnhakuun, opiskeluun, yrittämiseen tai työttömyysturva-asioihin

     

    Voimme auttaa sinua monenlaisissa työllistymiseen liittyvissä kysymyksissä

    • Mistä etsin ja löydän työtä?
    • Mistä saan apua työnhakutaitojen kehittämiseen?
    • Millaisia palveluja TE-toimisto tarjoaa opintoja suunnittelevalle?
    • MIllaisia mahdollisuuksia TE-toimisto tarjoaa yritystoimintaa suunnitteleville?
    • Kuinka luon profiilin Työmarkkinatorille?
    • Miten toukokuussa 2022 voimaan tullut uusi asiakaspalvelumalli vaikuttaa työnhakuun?

     

    Tulethan paikalle vain terveenä. Lämpimästi tervetuloa!




     
  • Purettavan alakoulun ikkunoiden luovuttaminen

    Julkaistu 02.05.2023

    Täydennys 5.5.2023: varauksia ikkunoista on tullut jo siinä määrin, että uusia ei oteta enää vastaan.

    Sinervän alakoulun purku-urakka on kilpailutettu alkuvuodesta 2023. Tarjoukset pyydettiin kokonaishintaurakkana, mutta pyydettiin myös antamaan yksikköhinta purettavista ikkunoista. Alakoulun ikkunat on suurimmalta osalta uusittu ja eivätkä ole kovin iäkkäitä. Varsinaisessa purkamisessa ikkunat rikotaan, eikä niitä uusiokäytetä.

    Tarjouspyyntöasiakirjoja laadittaessa on pohdittu ikkunoiden mahdollista uusiokäyttöä. Eri kokoisia ikkunoita koulussa on yhteensä 179kpl ja näistä 56 kpl on kokoa 30x30.

    Ikkunat tullaan antamaan halukkaille. Ilmoitukset kiinnostuksesta / määrästä ilmoitetaan sähköpostilla osoitteeseen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.. Ikkunat luovutetaan varaamisjärjestyksessä. Varsinainen ikkunoiden irrottaminen ja nouto omatoimisesti tapahtuvat toukokuun viimeisellä viikolla 29.5.-2.6.2023.




     
  • Kunnan tieavustukset

    Julkaistu 04.04.2023

    Avustus yksityistien kunnossapitoon

    Yksityistien kunnossapidon kunnanavustuksen vuosittainen hakuaika on alkanut ja hakuaika päättyy 31.5.2023. Hausta ilmoitetaan kunnan nettisivuilla ja Suur-Keuruu-lehdessä.

    Hakemuslomake

    Kunnossapitoavustuksen myöntämisen edellytyksenä on, että:

    1. Tielle on perustettu tiekunta.
    2. Tie on tarpeellinen pysyvän asutuksen pääsytienä vähintään 300 metrin matkalla ja tiellä on Multian kunnan puolella vähintään yksi pysyvästi asuttu kiinteistö, jolloin avustus myönnetään siihen asti missä viimeisen Multian puolella olevan pysyvän asutuksen kiinteistön liittymä on.
    3. Tiellä on muuten paikkakunnalle huomattava merkitys (esim. merkittävä läpikulkulii­kenne).
    4. Tiekuntaa ja yksityistietä koskevat tiedot ovat ajantasaiset yksityistierekisterissä (Maanmittauslaitos) sekä tie- ja katuverkon tietojärjestelmässä (Väylän Digiroad). Varmistakaa, että tiedot ovat ajan tasalla molemmissa järjestelmissä.

    Maanmittauslaitokselle tiekunnan yhteystiedot voi ilmoittaa oheisesta linkistä:

    https://www.maanmittauslaitos.fi/lomakkeet/tiekunnan_yhteystiedot

    Väylän Digiroad-järjestelmään tiedot voi toimittaa oheisesta linkistä:

    https://vayla.fi/vaylista/aineistot/digiroad/yksityistietietojen-lisaaminen-digiroadiin

    Myös tien rakentamiseen ja perusparantamiseen tarkoitettujen avustusten hakuaika on yleensä toukokuun loppuun mennessä. Avustus on tarkoitettu hankkeille, jotka eivät ole normaalia kunnossapitoa. Avustusta haetaan työlle, joka on tarkoitus toteuttaa seuraavana vuonna.

    Hakemuslomake

    Hakemuslomakkeita ja tarkempia ohjeita saa kunnan teknisestä toimistosta, puh. 014-2481 220.

    Hakemukset tulee jättää sähköpostitse Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tai postitse osoitteeseen Multian kunta/yksityistieavustukset, Multianraitti 3, 42600 Multia




     
  • Multian kunta ottaa käyttöönsä Intrumin muistutus- ja perintäpalvelut osana saatavien hallintaansa

    Julkaistu 16.03.2023

    Hyvä asiakkaamme,

    Otamme käyttöömme 20.3.2023 Intrumin muistutuspalvelut saatavien hallintaan liittyen. Yhteistyö Intrumin kanssa koskee kaikkia kunnan erääntyneitä saatavia, kuten velan pääomaa, korkoa tai muistutukseen ja perintään liittyviä kuluja.

    Oletko saanut Intrumilta muistutuskirjeen?

    Kun maksat laskun kirjeen maksutiedoilla eräpäivään mennessä, asia on sillä kunnossa. Voit maksaa laskun myös kirjautumalla Intrumin verkkosivuilla Oma Intrum -palveluun, joka on auki ympäri vuorokauden. Sitä varten tarvitset pankkitunnukset sekä kirjeessä näkyvän asianumeron. Oma Intrumissa voit kätevästi maksaa velkasi, ehdottaa maksusuunnitelmaa tai lähettää viestin Intrumin asiakaspalveluun.

    Mikäli et pysty maksamaan laskua eräpäivään mennessä, otathan viipymättä yhteyttä Intrumiin avun saamiseksi. Nopein tapa saada apua on kirjautua Oma Intrum -palveluun. Voit ottaa Intrumiin yhteyttä myös puhelimitse kirjeessä mainituilla yhteystiedoilla. Mikäli sinulla ei ole kirjettä, voit soittaa Intrumin vaihteen numeroon 09 229 111 (mpm/pvm), josta sinut ohjataan asiakaspalveluun.

    Intrumin verkkosivuilla osoitteessa intrum.fi/fi/asiakaspalvelu/ on saatavilla apua, neuvoja sekä vinkkejä henkilökohtaisen talouden hallitsemiseksi.




     
  • Poistotekstiilinkeräys laajenee lajitteluasemille

    Julkaistu 14.03.2023

    Multian jätteiden lajitteluasema aukeaa tiistaina 4.4.2023 ja on auki aina tiistaisin klo 14.00-17.00 lokakuun loppuun asti. Lajitteluasemalla otetaan vastaan myös poistotekstiiliä.

    Sammakkokankaan verkkosivuilta löytyy tiedote asiasta https://www.sammakkokangas.fi/ajankohtaista/poistotekstiilinkerays-laajenee-kuntien-lajitteluasemille.html




     
  • Uusi valtakunnallinen palvelu seniorien digitaitojen tueksi - SeniorSurfin etäopastus

    Julkaistu 06.03.2023

    SeniorSurfin maksuton ja valtakunnallinen etäopastuspalvelu senioreille on auennut maanantaina 6.3. Yhden luukun palvelusta seniorit saavat apua uusien digitaitojen opetteluun, opastusta digipulmien ratkaisuun ja neuvontaa muihin digiasioihin. Etäopastuspalvelun on rakentanut Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-toiminta yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa.

    Opastajina toimivat yhteistyökumppaneiden luotettavat vapaaehtoiset vertaisopastajat, jotka yleensä ovat senioreita itsekin. Etänä tapahtuva opastus on turvallista ja rauhallista eikä sitä kannata jännittää. Opastuksissa edetään opastettavien tahdissa eikä kaikkea tarvitse osata valmiiksi.

    SeniorSurfin etäopastuksessa opastuspyynnön voi tehdä helposti yhdellä verkkolomakkeella tai soittamalla puhelinpalveluun. Asuinpaikalla ei ole väliä, sillä opastus tapahtuu puhelimitse tai tietokoneen välityksellä, tarvittavia ohjelmia käyttäen. Etäopastusta voi pyytää verkkolomakkeella osoitteessa https://seniorsurf.fi/seniorit/etaopastus/ tai puhelimitse maanantaisin ja torstaisin klo 10–12 numerossa 044 7007 101 (hinta pvm/mpm).

    Palvelua on kehitetty alusta lähtien yhdessä seniori-ikäisten vertaisopastajien ja asiakaskehittäjien sekä pitkään digiopastusta järjestäneiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Palvelua ovat olleet kehittämässä Vanhustyön keskusliiton kanssa ENTER ry, ATK Seniorit Mukanetti ry, Seniorien ATK-yhdistys Savonetti ry, Joen Severi ry, HelsinkiMissio ry sekä Eläkkeensaajien keskusliitto ry:n Verkosta virtaa -toiminta. Pääyritysyhteistyökumppanina toimii DNA, jonka kanssa vahvistetaan seniorien digitaalista yhdenvertaisuutta.




     
  • Multian osakaskunnan kalastusluvat 2023

    Julkaistu 06.03.2023

    Multian osakaskunnan kalastusluvat vuodelle 2023 hankitaan OstaLuvat.fi sivustolta

    - pyydysyksiköt
    - kalastusohje
    - kartta kalastusalueista
    - maksaminen

    Tarkempi kartta ja lisätietoja VisitMultia -sivustolla.

    Lisätiedot: hoitokunnan puheenjohtaja Jaakko Koppinen puh. 050 5053305

     




     
  • Muistutus: Nyt pääset naapurikaupunkiin asioille!

    Julkaistu 13.05.2022

    Muistutamme jo aiemmin toimintansa aloittaneesta palvelusta:

    Asiointiliikenne torstaisin

    Multia - Keuruu - Multia

    Lähtö Multialta matkahuollosta klo 9.30 ja paluulähtö Keuruulta klo 12.00.

    Reitti Keuruulla keskustan (tarvittaessa terveyskeskus) kautta Järvituulen parkkipaikalle.

    Maksu 5,30 € / suunta.

    Kyyti ajetaan, mikäli varauksia on vähintään kolme.

    Kyyti varataan edellisenä päivänä klo 12.00 mennessä:

    Jouko Vuorinen, puh. 040 0343119
    tai
    Aulis Vuorinen, puh. 040 7513751