OS5A6501.jpg

Tiedote kuntalaisille koronatilanteen huomioimisesta (29.4.2021)

Multian kunnan johtoryhmä linjasi kokouksessaan, että koronarajoitukset puretaan asteittain.

• Kunnanvirasto aukeaa 3.5.2021 alkaen ja on normaalisti auki maanantai-perjantai klo 9.00-15.00.
  • Kehitysvammaisten työtoiminta aukeaa Omakodin asiakkaille maanantaina 3.5.2021 ja ulkopaikkakuntalaisille 10.5.2021.
  • Sinerväsali aukeaa maanantaina 3.5.2021 aikuisten ryhmäliikunnalle. Järjestäjien vastuulla on huolehtia AVI:n voimassa olevien rajoitusten noudattamisesta ja THL:n ja OKM:n hygieniaohjeista liikuntatiloja käytettäessä.
  • Nuorisotila Nepa aukeaa 3.5.2021 alkaen. Ensimmäisestä kokoontumiskerrasta tiedotetaan nuorisotoimen kanavissa.
  • Poukaman ovet pysyvät suljettuna ja asukkaiden tapaamiset sovitaan henkilökunnan kanssa etukäteen ja vierailijoita sallitaan kerrallaan maksimissaan vain kaksi henkilöä.
  • Ikäihmisten päivätoiminta pysyy suljettuna 1.8.2021 saakka.
  • Kunnan alueella on edelleen voimassa laaja maskisuositus kaikissa julkisissa tiloissa ja kunta suosittelee asiakkaita ja yhteistyökumppaneita käyttämään maskia heidän vieraillessaan kunnan toimipisteissä. Samoin kunnan työntekijät käyttävät maskeja edelleen aiemman ohjeistuksen mukaisesti noudattaen omien yksiköittensä turvallisuusohjeita.
  • THL:n suosituksen mukaisesti yli 12-vuotiailla on edelleen koulussa maskisuositus. Kunta tarjoaa kasvomaskit oppilaille, mutta halutessaan oppilaat voivat käyttää myös omia maskejaan.
  • Kunnan yksiköissä on edelleen voimassa laaja etätyösuositus. Tämän vuoksi asiakkaille suositellaan ajanvarausta aina asioidessaan esimerkiksi kunnanvirastolla.

Aluehallintoviraston tuoreet määräykset

Keski-Suomi on kokonaisuudessaan perustasolla koronaepidemian osalta.

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto on antanut 26.4.2021 uuden ohjauskirjeen, missä todettiin, että Keski-Suomen sairaanhoitopiirin alueen kunnissa voidaan sisätiloissa ja alueellisesti rajatuissa ulkotiloissa järjestää yleisötilaisuuksia ja yleisiä kokouksia, joihin osallistuu enintään 20 (kaksikymmentä) henkilöä edellyttäen, että niissä turvallisuus voidaan varmistaa noudattaen opetus- ja kulttuuriministeriön ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen 21.9.2020 antamaa ohjetta. Määräys on voimassa 1.5.-16.5.2021.

Pyydämme huomioimaan, että kaikki nämä tehdyt rajoitustoimenpiteet ja suositukset toteutetaan kuntalaisten turvallisuuden ja terveyden turvaamiseksi. Parhaiten pystymme ehkäisemään epidemian leviämistä kunnan alueella tai laajemmalla alueella ennakoivilla toimenpiteillä. Juuri nyt on erityisen tärkeää välttää turhia lähikontakteja, liikkumista ja huolehtia omalta osaltaan maskisuosituksen, turvavälien ja hyvän käsihygienian noudattamisesta. Pienimmistäkin oireista on hakeuduttava koronatestiin välittömästi ja sairaana pysytään kotona välttäen kontakteja.