IMG_9280.jpg

Tiedote kuntalaisille koronatilanteesta (4.6.2021)

Seuraamme Multian koronatilannetta ja tarvittaessa teemme muutoksia suosituksiin ja ohjeisiin.

Kokoontumisrajoitukset

Keski-Suomi on epidemian perustasolla, minkä vuoksi aluehallintovirasto ei tee alueelle enää päätöstä kokoontumisrajoituksista. Yleisötapahtumien järjestäjiä koskevat tartuntalain 58 c pykälän mukaiset hygieniakäytännöt:

• asiakkailla ja osallistujilla on mahdollisuus käsien puhdistamiseen;
  • asiakkaille ja osallistujille annetaan riittävän etäisyyden ylläpitämistä, käsien puhdistamista ja muita vastaavia tartuntojen leviämistä estäviä käytänteitä koskevat toimintaohjeet; ja
  • tilojen ja pintojen puhdistamista tehostetaan

Lisäksi yleisötapahtumien järjestäjien tulee toteuttaa asiakkaiden ja osallistujien oleskelu sillä tavoin väljästi, kuin se kyseisen toiminnan erityispiirteet huomioon ottaen on mahdollista ja sijoittaa mahdolliset asiakaspaikat riittävän etäälle toisistaan.

Tartuntatautilain mukaisesti aluehallintovirasto ja kunta valvovat velvollisuuksien ja rajoitusten sekä niitä koskevien päätösten noudattamista.

Harrastustoiminta

Kunnassa harrastustoiminnat pyörivät normaalisti. Harrastuksissa suositellaan turvavälien huomiointia, kasvomaskeja sekä välineiden desinfiointia.

Kunnan toimipisteet

Pääsääntöisesti kunnan eri toimipisteet ovat avoinna normaalien aukioloaikojen ja käytäntöjen mukaan.

Seututerveyskeskuksen tekemän linjauksen mukaisesti koronarajoitukset ovat voimassa yksiköissä ja toiminta on keskitetty. Multian terveyspalvelut on pääsääntöisesti keskitetty Keuruun toimipisteeseen kesän ajan. Koronarokotukset hoidetaan Multian terveysasemalla tai muussa yksikössä erillisen ohjeistuksen mukaan. Lisätietoja Seututerveyskeskuksen nettisivuilta: https://www.seututk.fi/fi-FI

Poukaman ovet pysyvät suljettuna ja asukkaiden tapaamiset sovitaan henkilökunnan kanssa etukäteen ja vierailijoita sallitaan kerrallaan maksimissaan vain kaksi henkilöä. Vierailurajoitus jatkuu kesän yli, jotta riittävä rokotuskattavuus saavutetaan.

Ikäihmisten päivätoiminta pysyy suljettuna 1.8.2021 saakka.

Kunnan yksiköiden etätyösuositus päättyy kesäkuun loppuun. Jatkossa etätyötä on mahdollista tehdä Multian kunnan voimassa olevan etätyöohjeen mukaisesti esihenkilön kanssa erikseen sovittaessa.

Laaja maskisuositus kaikilla yli 12-vuotiailla on voimassa toistaiseksi.

Multian kunta ei ole tähän mennessä noussut THL:n koronatartuntojen ilmaantuvuus-tilastoihin (alle 5 tapausta). Multian kunta kiittääkin kuntalaisia koronasuositusten ja –rajoitusten noudattamisesta! Oikein turvallista ja aurinkoista kesää!