Kevätjuhlassa 2024
Hyvät oppilaat, huoltajat, kevätjuhlavieraat ja koulun henkilökunta,
Olen aina pitänyt tärkeänä yhteisöllisyyttä ja yhdessä tekemistä. Sinervän koulussa yhteisöllisyys on näkynyt koko koulun yhteisinä juhlina ja tapahtumina, luokkien omina tapahtumina, retkinä, harrastamisena keskellä koulupäivää ja koulupäivän jälkeen, bänditoimintana, tukari- ja oppilaskuntatoimintana, hyvinvointitunteina sekä eri ikäisten oppilaiden kohtaamisina ja oppilaiden ja henkilökunnan kohtaamisina vaikkapa siestakahvilassa. Sinervän koulussa yhteisöllinen toiminta on ollut luontevaa, mutta ei itsestäänselvyys. Sen eteen tehdään ja on tehty pitkäjänteisesti ja systemaattisesti työtä.
Kohtaaminen ja yhdessä oleminen on tärkeää. Se vahvistaa yhteisöä. Sillä on syvällinen merkitys. Kun jaamme hyvän hetken, luomme hyviä muistoja, jotka kantavat tulevaa. Toivon, että työ yhteisöllisyyden eteen Sinervän koulussa jatkuu.
Hyvät yhdeksäsluokkalaiset, tämä on teidän päivänne. Teille aukeaa uusi tie, jännittävä tulevaisuus. Kaikki on mahdollista ja monilta osin myös jo teidän itsenne käsissä. Valitkaa hyvä tie. Pysykää hyvisten puolella.
Olkaa rohkeita, kuunnelkaa sydämenne ääntä, unelmoikaa ja sanokaa toiveitanne ääneen, jotta ne voivat toteutua. Olkaa ajattelevia ja tuntevia ihmisiä sekä kanssaihmisiä. Jatkakaa kasvua hyvään.
Kiitos kaikille oppilaille tästä vuodesta. Ilostanne, hymystänne ja innostuksestanne oppitunneilla, kerhoissa ja käytävillä tulee hyvä mieli ja luottamus tulevaisuuteen.
Kiitos henkilökunnalle poikkeuksellisesta epävarmuuden sietämisestä tällä kevätlukukaudella.
Lähes 25 vuotta Multialla. Kiitos kaikille yhteistyöstä, tuesta, kannustuksesta ja myötätunnosta tänään, eilen ja vuosien varrella. Tänäänkin teitä oli täällä monta.
Hyvää kesää,
Reima
3.6.2023 rehtorin puhe kevätjuhlassa
Hyvä kevään 2023 Sinervän koulun juhlayleisö,
Hyvät yhdeksäsluokkalaiset peruskoulun päättötodistus kädessänne, tämä on teidän päivänne. Laulamassanne kappaleessa Uuden edessä on kohta:
Vaikka en tiedä
miten maailma muuttuu
Vaikka en tiedä
mitä huomenna tapahtuu
On elämä ollut
sellainen aina
Se ei pysähdy koskaan
se on sen salaisuus
Toivon teille rohkeutta toivoa, rohkeutta sen edessä, mistä ei vielä näy merkkiäkään. Voit ottaa mukaasi salaisuuden hetkiin nämä sanat: pelkään, mutta uskallan, uskallan pelätä. Toivon näillä sanoilla teille uskoa, toivoa ja tahtoa nähdä vaivaa oman näköisenne hyvän elämän eteen. Jokaisen oikeus on voida hyvin ja elää nyt, ei vasta tulevaisuudessa.
Ukrainassa sota jatkuu. Se muistuttaa meitä aikuisia ja lapsia, koululaisia, henkilökuntaa ja vanhempia joka päivä siitä, että hitusen enemmän ystävällisyyttä, kiltteyttä ja toisen erilaisuuden kunnioitusta on paikallaan, ne ovat rauhallisen rinnakkainelon avaimia meidän jokaisen käsissä. Rauha ei ole vain hallitusten asia. Koulurauhakin on rauhaa ja jokainen meistä luo sitä omalta osaltaan joka päivä, oli sitten lapsi tai aikuinen.
Siksi koulussa on paljon yhteisöllisyyteen perustuvaa toimintaa, sitä sellaista, jossa olemme kaikki rinta rinnan ja harjoittelemme sitä. Laskin, että viime syksystä tähän kevääseen meillä oli yli neljäkymmentä yhteisöllistä tapahtumaa niiden tavallisten perus koulupäivien rinnalla. Mainitsen muutamia ainutlaatuisia: hyvinvointitaito-oppitunnit, siestakerhot, yökoulut, Taidetestaajat, Yrityskylä-vierailut, turvataitopäivä ja Hygge-viikko, jonka päätteeksi kaikki oppilaat saivat villasukat. Iso kiitos vielä lahjoittajille! Tuttuja ja toistuvia, mutta joka vuosi ainutlaatuisia olivat esimerkiksi Nenäpäivä, joulujuhla, puurojuhla, itsenäisyyspäivän juhlaruokailu, ystävänpäivä, taiteilijoiden olympialaiset, vapputapahtuma, Sinervän tähti -laulutapahtuma, leirikoulut ja Sinervärock, joka pidettiin tänä vuonna onnistuneesti iltatapahtumana.
Rakastan työtäni, vaikkette sitä aina uskoisi. Kun sen koulutyön oheen, mistä pidän eniten, tuli koulun sisäilmaongelmien ratkominen, tämän koulun rakentaminen, kalustaminen, korona-ajan koulutyön organisoiminen ja läheisen sairastuminen, olen päättänyt olla ensi syyslukukauden pois. Suunnitelmissa on vain se, että palaan takaisin, ei muuta ohjelmaa. Ette te minusta niin vain eroon pääse. Sijaiseni Heikki Luumi on Jyväskylästä, Semmariveljeni ja hänkin hyvin yhteisöllinen tapaus.
Tehkää tästä kesästä hyvä - ja jonkun toisenkin kesästä. Nähdään joulujuhlissa!
Reima Viitala, rehtori
20.12.2022 joulujuhlassa
Kiitos esityksistä! Harjoittelua, iloa ja onnistumista! Tuntuu edelleen erityishienolta kokoontua yhteen, livenä ja koronavuosien jälkeen esittää teille vanhemmille näitä meidän kouluyhteisömme yhdessä elämisen tekoja.
Yhdessä tekemisen taitoja on tarvittu myös koulupäivien arjessa. Tänä syksynä olemme keskittyneet erityisesti sinnikkyyden ja hyvinvoinnin taitoihin. Olemme pitäneet tukioppilaiden järjestämän hyggeilyviikon ja luokissa on pidetty viikottain hyvistunteja. Syksyllä pidettiin myös oppilashuollon järjestämä erityinen hyvinvointipäivä. Näissä kaikissa on opeteltu omien vahvuuksien tunnistamista ja kaveritaitoja.
Myös oman elämäntilanteeni haasteita on tänä syksynä helpottanut yhteisöllisyys. Kun olen tullut töihin, olen kohdannut lämpimiä ja iloisia kohtaamisia teidän oppilaiden, opettajien, ohjaajien ja vanhempien kanssa, myös ymmärrystä. Kiitos siitä!
Kun toivotamme hyvää joulua, toivotamme usein joulurauhaa. Samoin monissa joululauluissa toivotetaan “rauhaa päälle maan”! Tänä jouluna, kun Ukrainassa soditaaan, sanoilla on aivan erityinen paino, sisältö ja merkitys.
Toivotan kaikille joulun iloa, valoa ja niin…joulurauhaa.
En etsi valtaa, loistoa, en kaipaa kultaakaan;
Mä pyydän taivaan valoa ja rauhaa päälle maan!
Se joulu suo, mi onnen tuo ja mielet nostaa Luojan luo!
Ei valtaa eikä kultaakaan, vaan rauhaa päälle maan!
10.8.2022
Hei!
Uusi koulu on jatkuvan ilon aihe, siisti, puhdas, turvallinen ja kaunis ympäristö. Monta kuvaa tulee edelleen napattua Sinervän järvimaisemasta, erityisesti aamuisin. Koulun viihtyisyys on tuonut potkua oppimiseen ja opettamiseen.
Tänä lukuvuonna harjoittelemme sinnikkyyttä! Terveyskirjaston mukaan "sinnikkyys on intohimoa ja sitkeyttä saavuttaa itselleen asettamia merkityksellisiä tavoitteita. Sinnikkyyteen tarvitaan toiveikkuutta, koska uusien asioiden oppiminen ja tavoitteiden saavuttaminen pitää sisällään myös epäonnistumisia ja vaikeita hetkiä."
Luokanvalvojat pitävät säännöllisesti hyvinvointitaidot-oppitunteja. Hyvinvointitaidot tuovat voimavaroja ja kantavat kaikissa elämän vaiheissa. Tunneilla harjoitellaan esimerkiksi tunne- ja vuorovaikutustaitoja, itsesäätelyä, stressinhallintaa, vahvuuksien tunnistamista sekä kaveritaitoja. Kaikki nämä ovat erottamaton osa myös oppimista ja koulunkäyntiä. Hyvinvointitaitoja voi oppia ja opettaa ja ne kuuluvat luontevana osana koulun arkeen.
Koulussamme järjestetään yhteisiä juhlia, retkiä ja tapahtumia. Yhteisillä tapahtumilla on kasvatustehtävä. Ne vaikuttavat ilmapiiriin, turvallisuuden ja tasa-arvon tunteeseen sekä koulurauhaan. Ystävyyssuhteita kun on mahdollista ja arvokasta luoda myös yli koululuokkarajojen. Moniin koulumme tapahtumiin vanhemmat ovat tervetulleita ja toivottuja! Osallistuminen on viesti, että kasvatustehtävä on aikuisten yhteinen asia. Seuraavan kerran voimme tavata koko koulun vanheimpainillassa 6.9. Aloitamme vanhempainillan kouluruokailulla. Tervetuloa!
Lukuvuositiedote kertoo koulumme toimintakulttuurista. Se sisältää tietoa oppilaskunnan ja oppilashuollon toiminnasta, kouluterveydenhuollosta ja poissaolokäytänteistä. Lisäksi esitteestä löytyy yhteystiedot.
Lukuvuositiedotteen liitteenä on listaus kerhoista koulupäivän ulkopuolella ja harrastusmahdollisuuksista Multialla sekä lähiympäristössä. Toivottavasti jokainen löytää itselleen jonkun mieluisan ja innostavan harrastuksen. Harrastamisen Suomen malli - kerhot koulupäivän aikana jatkuvat myös tänä lukuvuonna. Sinervän koululle myönnettiin Harrastamisen Suomen malli -palkinto Keski-Suomen Urheilugaalassa keväällä 2022. Maakunnallisen Harrastamisen Suomen malli -palkinnon perusteluissa mainitaan:
“Multia on hienolla tavalla tunnistanut harrastustoiminnan tärkeyden lasten ja nuorten hyvinvoinnin lisääjänä. Kunnassa on tiedostettu pienen kunnan mahdollisuudet ja haasteet. Sisällyttämällä harrastustoimintaa koulupäivän sisälle ja välittömästi koulupäivän jälkeen on huomioitu koulukuljetukset sekä harrasteryhmien ohjaajien saaminen. Näin on pystytty tarjoamaan hyvin monipuolinen valikoima erilaisia harrastuksia ala- ja yläkoulun oppilaille.”
Olkaa yhteydessä mieltä painavissa asioissa,
mukavaa alkanutta lukuvuotta!
Reima Viitala, rehtori, Sinervän koulu
4.6.2022
Hyvät Multian yhteisön pienet ja isot, ja kaikki siltä väliltä,
Kahdeksannen luokan musiikkiryhmä halusi esittää tänään kaksi kappaletta. Kerroin, että valitettavasti aikatauluun mahtuu vain yksi. Oppilaat sanoivat, että pidä sinä lyhyt puhe, sillä siitä päästään. Tänään aion siis tiivistää:)
Toivon kaikkien yhtyvän tänään iloon siitä, että kahteen vuoteen venyneen tauon jälkeen voimme taas kokoontua livenä - oppilaat, henkilökunta ja vanhemmat yhdessä. Kohtaaminen ja yhdessä oleminen on tärkeää. Se vahvistaa yhteisöä. Sillä on syvällinen merkitys. Kun jaamme hyvän hetken, luomme hyviä muistoja, jotka kantavat tulevaa.
Uusi koulu on jatkuvan ilon aihe, siisti, puhdas, turvallinen ja kaunis ympäristö. Monta kuvaa tulee edelleen napattua tuosta maisemasta, erityisesti aamuisin. Koulun viihtyisyys on tuonut potkua oppimiseen ja opettamiseen ja saattaapa avajaisten kyläjuhlatunnelma kantaa olemistamme edelleen. Koulun vastikään saama tunnustus harrastamisen Suomen mallin toteuttamisesta on yksi osoitus siitä. Olen ylpeä, että olemme tulleet yhteisönä maakunnallisesti nähdyksi.
Lukuvuodessa on ollut haasteita edelleen jatkuvan koronapandemian, mutta myös Ukrainan sodan ja sen aiheuttamien tunteiden vuoksi. Kiitos oppilaille siitä, että toivotitte tervetulleeksi uudet oppilaamme Ukrainasta. Toivon Sofialle, Bogdanille ja teidän perheille elämän asettuvan juuri teille parhaalla mahdollisella tavalla.
Hyvät yhdeksäsluokkalaiset, päivä on teidän! Matkustaja-kappaleessa lauloitte äsken:
“vaihtuvat maisemat
Laskee vastaantulijat
Pysäkit kun ohi vilahtavat
Tietäen niistä mikä tahansa olisi voinut olla
Se oikea”
Tämä on yksi pysäkki, peruskoulun päättyminen. Toivon hyvää matkaa sekä uusia tällaisia avartavia pysäkkejä kuin merkkipaaluja, joissa huomaatte kasvaneenne. Toivon elämäänne iloa ja onnea, kaikkea sitä, mitä elämään kuuluu. Toivon rohkeutta ja toivoa pilvisten päivien yli näkemiseen tai läpi kulkemiseen.
Kiitos vanhemmille ja henkilökunnalle yhteistyöstä. Tästä on hyvä jatkaa katseltuamme ensin vähän pilviä ja tunnusteltuamme nurmea paljaiden jalkojen alla.
Hyvää kesää!
- Reima Viitala, rehtori, Sinervän koulu
11.8.2021
Hei!
Saimme aloittaa lukuvuoden 2021-2022 uudessa koulurakennuksessa, Sinervän koulussa! Eläköön!
Iloitsemme puhtautta, siisteyttä ja kauneutta hohtavasta uudesta koulurakennuksesta. Uskon viihtyisyyden tuovan potkua oppimiseen ja tulevaisuuden uskoon. Ikkunoista näkyy kaunis Sinervä. Olemme olleet yhtä hymyä ensimmäiset koulupäivät :). Yhteiskuntatieteissä on käsite nimeltä “rikkinäisten ikkunoiden teoria”. Se tarkoittaa, että epäsiistit paikat lisäävät sotkemista, rikkomista, vandalismia ja näköalattomuutta. Toivon, että keskustelette tästä kotona lasten ja nuorten kanssa. Siisteyttä voi ajatella huolenpidon työnä ja kunnioituksena kaikkea ympäröivää kohtaan; niin itseä, muita, asioita kuin luontoa kohtaan.
Myös tänä lukuvuonna harjoittelemme kannustamista. Positiivinen palaute, silloin kun siihen on aihetta, on toisten huomioimista, ei vain oman itsen näkemistä kaiken keskipisteenä. Kun positiivinen palaute osuu oikeaan hetkeen, se valaa uskoa ja voi kantaa koko elämää. Niitä hetkiä soisimme jokaiselle evääksi elämään koulusta, ja myös kotoa. Kuka vain voi sanoa hyvää nähdessään sitä!
Koulussamme järjestetään yhteisiä juhlia, retkiä ja tapahtumia. Yhteisillä tapahtumilla on kasvatustehtävä. Ne vaikuttavat ilmapiiriin, turvallisuuden ja tasa-arvon tunteeseen sekä koulurauhaan. Ystävyyssuhteita kun on mahdollista ja arvokasta luoda myös yli koululuokkarajojen. Moniin koulumme tapahtumiin vanhemmat ovat tervetulleita ja toivottuja vieraita koronan sallimissa rajoissa. Toivon, että nämä tilaisuudet ovat vihdoin lisääntymään päin. Osallistuminen on viesti, että kasvatustehtävä on aikuisten yhteinen asia.
Koulumme on saanut toistamiseen valtakunnallisen Harrastamisen Suomen malli -tuen, joten kerhot koulupäivän aikana jatkuvat myös tänä lukuvuonna. Lisäksi järjestetään kerhoja koulupäivän ulkopuolella. Toivottavasti jokainen löytää itselleen jonkun mieluisan ja innostavan harrastuksen. Opetusministeriöstä harrastamisen nykymerkitystä kuvaillaan näin:
“Harrastusten merkitys korostuu tänä päivänä kasvotusten tapahtuvan sosiaalisen vuorovaikutuksen, lapsen ja nuoren itseilmaisun sekä monipuolisen ja innostavan toiminnan tarjoajina. Harrastuksissa yhdistyvät kaverisuhteiden vaaliminen, itsensä kehittäminen, lasten ja nuorten unelmat, omien vahvuuksien löytäminen, vuorovaikutus aikuisen kanssa sekä lapsen ja nuoren valinta käyttää vapaa-aikaansa mahdollisimman mielekkäästi.”
Olkaa yhteydessä mieltä painavissa asioissa,
riemullista alkanutta lukuvuotta!
- Reima Viitala, rehtori, Sinervän koulu
5.6.2021
Kevätjuhla.
Hyvät yhdeksäsluokkalaiset,
Koulujen kevätjuhlien aikaan hyräilen usein La Strada -elokuvan laulun sanoja “Tie mittaamaton, mun edessäin on, tie elämän halki vie…”
Teille ysit aukeaa nyt uusi tie, jännittävä tulevaisuus. Kaikki on mahdollista ja monilta osin jo teidän itsenne käsissä. Kukaan ei kuitenkaan kasva yksin, muistakaa se tiellänne, ei vaikka olisi aikuinen. Valitkaa hyvä tie. Pysykää hyvisten puolella. Älkää jääkö yksin.
Tämä on erityisesti teidän juhlapäivänne. Toivon, että olette koulussa oppineet itsestänne, omista vahvuuksistanne ja toisistanne, mutta myös heikkouksistanne. Kasvaminen perustuu haluun oppia myös siitä, mitä ei tiedä, ymmärrä ja on vaikeaa. Älkää antako periksi!
Toivon, että olette oppineet suvaitsevaisuutta, toisen huomioonottamista, kannustamista, kuuntelemista ja puhumisen tärkeydestä. Tarvitsette niitä kaikkia tiellänne, sillä, niin kuin jo sanoin, kukaan ei kasva yksin. Kaikki tämä on aivan yhtä tärkeää kuin tiedot ja taidot, joita olette yhdeksän peruskouluvuoden aikana oppineet. Osa tiedoista unohtuu, mutta ei toivottavasti se tärkein: olla hyvä ihminen, itselle ja toisille.
Viime keväänä huokaisin, että aikamoinen vuosi, kaiken kaikkiaan, mutta korona olikin vasta alussa. Tänäkin keväänä täytyy huokaista, ei se ole ohi vieläkään.
Koronarajoitukset ovat vaikuttaneet opetusjärjestelyihin. Juhlia ja tapahtumia ei ole voitu viettää yhdessä, eikä vanhempia ole voitu kutsua kokemaan koulun me-henkeä ja tunnelmaa, sitä mistä meidät tunnetaan. Livelähetyksemme täältä koulusta ovat kuitenkin saaneet paljon kiitosta ja ehkä myös uusia etäkokijoita siitä, millaista yhteiselomme on ja miksi kaikki tämä, vaikka se, että nyt olemme tässä, on tärkeää.
Myös monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa, ruokailujärjestelyissä ja siestalla on jouduttu rajoittamaan luokkien välistä kanssakäymistä, juuri sitä, mikä on koulumme vahvuus. Ystävyyssuhteita koulussamme on aina luotu ja vaalittu yli luokkarajojen.
Silti - ihmeen lailla vuosi on sujunut hyvin, yhteishenki on ollut kannustava ja toiset huomioon ottava. Erityiskiitos siitä teille yläkoululaisille, miten olette huomioineet ja kunnioittaneet pienempiä samassa rakennuksessa.
Myös henkilökunnalle koronarajoitukset ovat merkinneet erityisjärjestelyitä ja joustoa joka päivä. Lisäksi uuden koulun kalustaminen on ollut tänä lukuvuonna iso urakka. Kiitos kollegat venymisestä ja nopeasta reagoinnista monissa tilanteissa. Olisin “kuollut” ilman teitä. Naamasta on tainnut siitä välillä jotain näkyä. Kiitos huomiosta Riitu!
Kiitos vanhemmille. Kiitos kannustavista sanoista, myötä elämisestä ja kiinnostuksesta koulua, lapsia ja nuoria kohtaan.
Tänä keväänä olemme kokeilleet koulupäiväuudistusta, jossa oppilaat ovat päässeet harrastamaan koulupäivän aikana. Tämä on valtakunnallisesti ainutlaatuista. Olemme himpun verran edelläkävijöitä ja ylpeitä siitä. Kerhotoiminnan sijoittaminen keskelle koulupäivää on ollut kuljetusmatkojen vuoksi multialaisille koululaisille tärkeä uudistus.
Koulupäiväuudistuksesta tullut palaute on ollut positiivista niin oppilailta, vanhemmilta kuin koulun henkilökunnalta. Kerhot koulupäivän aikana jatkuvat myös ensi lukuvuonna.
Harrastuksilla on tärkeä merkitys kasvamisessa hyvään. Ne edistävät kaverisuhteita yli luokkarajojen.
Kerho keskellä koulupäivää on tarjonnut myös oppilaille mahdollisuuden toimia kerhon vetäjinä, aikuisen tuella. Tästä upeana esimerkkinä täytyy mainita kuudesluokkalaisten Annin, Ennin, Annin ja Pihlan vetämä kepparikerho. Sitä intoa, innostamista ja taitoa, mitä kerhossa olen nähnyt, voi vain ihailla!
Nyt on ansaitun kesäloman aika. Kirmatkaa kuin hevoset tai kepparit laitumille! Aurinkoista kesää! Tavataan elokuussa uudessa koulussa!
“Minne matka?” “Eteenpäin, toivottavasti”, vastaa Remy-rotta elokuvassa Rottatuille isälleen. Kaikkea hyvää ysit siis matkallanne - eteenpäin.
- Reima Viitala
16.12.2020
Joulutervehdys joulujuhlassa.
Kiitos oppilaat! Kiitos henkilökunta! Kiitos upeista esityksistä! Harjoittelimme tätä tärkeää päivää varten yli kuukauden. Palkinto ovat tänään nämä esitykset ja jakamisen riemu.
Vuosi 2020 jää historiaan koronaepidemian vuoksi. Siitä tulee sukupolvikokemus, jonka kaikki tulevat aina tästä eteenpäin muistamaan. Vaikka Multialla tilanne on ollut hyvä, se on kuitenkin vaikuttanut opetusjärjestelyihin ja koulun toimintaan kaikkialla. Niinkuin tähän joulujuhlaankin - valitettavasti emme voi viettää tätä juhlaa teidän vanhempien kanssa täällä koulun salissa. Toivottavasti juhlan lämmin tunnelma on kuitenkin välittynyt sinne koteihin ja virittää joulumielen yhdessäoloon perheen kesken, kun joululoma alkaa.
Pidän juhlia tärkeänä yhteistyön muotona. Niissä saamme kokea koulun me-henkeä ja iloita oppilaiden esiintymisistä ja onnistumisista monin eri tavoin.
Toivon (tai minulla on sellainen tunne) että korona helpottaa Suomessa keväällä, kun pidämme kiinni rajoituksista ja suosituksista. Ja myös rokotukset alkavat. Sitten jälleen saamme elää normaalia elämää. Ehkä siellä tulevaisuudessakin tulemme kuitenkin pesemään käsiä kuten olemme nyt oppineet. Ei huono tapa ollenkaan muitakin flunssia ajatellen.
Tulevana keväänä uutta koulua kalustetaan ja elokuussa siirrymme pihan toiselle puolelle Sinervän rantaan. Tavoitteena on ruokailla uudessa koulussa jo ennen varsinaista muuttoa, jotta ysiluokkaisetkin pääsevät kokemaan keväällä tunnelmaa uudesta koulusta.
Keväällä on myös tarkoitus uudistaa koulupäivän kulkua, jos koronatilanne vain sallii. Keskellä koulupäivää tulee olemaan tunti, jolloin oppilailla on mahdollisuus osallistua valitsemiinsa kerhoihin. Tarkoituksena on mahdollistaa kaikille koululaisille harrastustoimintaa, edistää kaverisuhteita yli luokkarajojen sekä viettää virkistävää toimintaa yhdessä koulupäivän lomassa.
Kiitos vanhemmille tästä vuodesta! Kiitos yhteydenotoista ja kannustuksesta! Se valaa uskoa erityisesti silloin kun joku muu asia on vaikeaa. Tänä lukuvuonna olemmekin kiinnittäneet erityistä huomiota kannustamiseen koko kouluyhteisössä. Kun se osuu oikeaan hetkeen, kannustus voi olla käsittämättömän tärkeä, käänteentekevä kohotahti elämässä ja sitä suuntaava. Sellaisia hetkiä soisimme koulusta jokaiselle evääksi elämään.
Toivotan, niin suurille kuin pienillekin, joulun lämpöä!
t. Reima Viitala
10.8.2020
Hei!
Koulu alkaa keskiviikkona 12.8. klo 9.00.
Opetushallituksen (OPH) ja Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) suositusten mukaisesti opetus järjestetään syyslukukaudella lähtökohtaisesti lähiopetuksena. Perusopetuslain mukaisesti oppilaan tulee osallistua opetukseen, ellei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta. Vaikka koronavirustilanne on pysynyt Suomessa kesän aikana rauhallisena, suositusten noudattaminen on tärkeää erityisesti alueilla, joilla tartuntoja on viime aikoina esiintynyt. On tärkeää, että kouluissa varaudutaan myös siihen, että epidemiatilanne voi muuttua. Sosiaali- ja terveysministeriö seuraa koronaepidemiatilanteen kehittymistä.
- Kouluun ei saa tulla sairaana eikä oireisena (mm. yskä, kurkkukipu, kuume, hengenahdistus, lihaskivut, vatsaoireet ja päänsärky). Oireisten tulee olla yhteydessä omalle terveysasemalleen.
- Alakouluissa opetusryhmä opiskelee mahdollisuuksien mukaan samassa opetustilassa koko päivän ajan. Valinnaisissa aineissa ja yläkoulussa oppilaat opiskelevat lukujärjestyksen mukaisissa opetustiloissa/aineluokissa.
- Erilaisissa siirtymätilanteissa, kuten ulos ja sisään mennessä, ruokailuun tai muutoin tilasta toiseen siirryttäessä tai ulkotiloissa opiskeltaessa vältetään tiiviiden jonojen muodostumista
- Väljyyttä koulutilojen käyttöön haetaan ensisijaisesti koulun omin toiminnallisin keinoin (esim. oppituntien rytmitys, välitunneille siirtymiset, ulkotilojen hyödyntäminen)
- Kouluruokailu järjestetään Kuntotalon aulassa oman luokan kanssa porrastetusti yksi luokka kerrallaan. Ruoka annostellaan oppilaille valmiiksi.
- Sekä lapset että aikuiset pesevät kätensä aina tullessaan kouluun sekä ennen kotiinlähtöä. Lisäksi kädet pestään ennen ruokailua, aina ulkoa sisälle tullessa, sekä aina aivastamisen tai yskimisen jälkeen, tai kun kädet ovat näkyvästi likaiset. Aivastamisen tai yskimisen yhteydessä suojataan suu kyynärtaipeella.
- Yhteiskäytössä olevien työvälineiden, kuten näppäimistöjen, tablettien tai askartelutarvikkeiden (sakset ym.) puhdistamisesta huolehditaan. Käyttäjien tulee pestä kädet ennen työvälineen käyttöä.
- Tehostettu siivous koulutiloissa jatkuu ja siivouksessa noudatetaan Työterveyslaitoksen siivousohjeita.
- Isoja koulun sisätiloissa pidettäviä yhteistilaisuuksia ei suositella järjestettävän. Jos tilaisuuden järjestäminen on välttämätöntä, tulee huolehtia hygieniaohjeet ja turvaetäisyydet.
- Muiden kuin oppilaiden ja koulun henkilökunnan oleskelua koulun alueella tulisi välttää.
- Koulukuljetukset järjestetään normaaliin tapaan. Kuljetusjärjestelyiden osalta noudatetaan valtakunnan tason ohjeistuksia.
Uusi koulu valmistuu hurjaa vauhtia. Rakentaminen kuitenkin jatkuu koko syksyn. Toivotaan, että kotona keskustellaan turvallisesta koulumatkasta ja työmaa-alueen turvallisuusohjeista.
- Työmaa-alueelle ei saa mennä
- Koulumatkalla noudatetaan erityistä varovaisuuutta. Lähelle työmaakonetta ei saa mennä, jos se odottaa pääsyä työmaa-alueelle
- Oppilaiden tuonti ja haku koulupäivän aikana tulee hoitaa Kirjasto-Kuntotalon pihan kautta (ei henkilökunnan parkkipaikalle)
- Oppilaiden kulku koulun pihaan on Kirjasto-Kuntotalon pihan kautta tai “pikku portista” (ei henkilökunnan parkkipaikan läpi)
Tehdään tästä lukuvuodesta yhdessä hyvä lukuvuosi!
10.8.2020
Reima Viitala, rehtori
p. 014 2481 239
Opetushallituksen ohjeistus:
Perusopetuksen järjestäminen 1.8.2020 alkaen (avautuu uuteen ikkunaan)
Opetus- ja kulttuuriministeriön ohjeistus:
Varhaiskasvatukseen, kouluille, oppilaitoksille ja korkeakouluille päivitetyt suositukset koronaviruksen ehkäisemiseksi (avautuu uuteen ikkunaan)
30.5.2020
Rakkaat ysit. Tämä toukokuun viimeinen 2020 on erityisesti teidän juhlapäivä ja siksi puhun teille ensin. Yhdeksän vuoden jälkeen tänään on teidän päättötodistuksenne aika, on teidän vuoronne loistaa.
Minulla on teistä mukavia muistoja. Olin luokanopettajanne viidennellä ja kuudennella luokalla. Muistan leirikoulusta Tanhuvaaran Savonlinnasta hyvän yhteishengen, toisten kannustamisen ja - särkevät lihakset. Olette olleet luokkana positiivisia, innostuvia, keskustelevia ja oma-aloitteisia. Toivotan teille kaikkea hyvää. Olkaa rohkeita, kuunnelkaa sydämenne ääntä, unelmoikaa ja sanokaa toiveitanne ääneen, jotta ne voivat toteutua. Olkaa ajattelevia ja tuntevia ihmisiä sekä kanssaihmisiä.
“Aikamoinen vuosi, kaikenkaikkiaan!”, sanoin viime vuoden kevätjuhlassa. Ja tästä vuodesta voi sanoa samaa! Tämä vuosi jää maailmanhistoriaan koronaviruksen vuoksi. Kaikkien teidän koululaisten elämässä se on tähän mennessä tarkoittanut kahta kuukautta etäkoulutyötä. Haluan kiittää teitä kaikkia oppilaita upeasta asenteesta, koulutehtävien tekemisestä ja auttamisesta. Seurasin tehtävien palautuksia classroomissa muissakin aineissa kuin musiikissa. Muilta opettajilta kuulin palautetta onnistumisista.
Kiitos myös vanhemmille! Voin vain kuvitella millaista etäopiskelu on voinut olla kotona ja minkälaiseen haasteeseen myös te jouduitte. Tekin selviydyitte tästä lukuvuodesta!
Kiitos opettajille, koulunkäynninohjaajille, koulusihteerille ja oppilashuollolle. Hyvä me ja yhteistyömme. Yhdessä vuorokaudessa otettiin suuri, onnistunut digiloikka. Tästä koululaitosta on kiitetty valtiovallan johtoa myöten ja syystä. Ensimmäisen etäopetusviikon olimme koululla. Opettajanhuoneessa oli tekemisen meininki, autoimme toisiamme ja suunnittelimme. Se kannatti. Etäopetus sujui erinomaisesti.
"Perusopetuksen tehtävää voidaan tarkastella sen opetus- ja kasvatustehtävän, yhteiskunnallisen tehtävän, kulttuuritehtävän sekä tulevaisuustehtävän näkökulmasta. Perusopetus kartuttaa sosiaalista pääomaa, joka koostuu ihmisten välisistä yhteyksistä, vuorovaikutuksesta ja luottamuksesta." (OPS)
Onneksi saimme palata vielä tänä keväällä yhteen. Tärkeintä pitkän eron jälkeen on ollut yhdessäolo. Oppilaat ovat päässeet olemaan yhdessä ja vaihtamaan kuulumisia. On voitu vaihtaa ajatuksia siitä, mitä etäopetuksen aikana tapahtui ja opittiin. Millaista se oli? Miltä se tuntui? Myös opettajat pääsivät arvioimaan etäopetuksen aikana opittua ja erityisesti sitä, mikä on tukiopetuksen tarve jatkossa. Siksi nämä kaksi viikkoa koulua keväällä ovat olleet tärkeitä. Eikä vähäisimpänä, koulu on tärkeä kaverisuhteiden paikka ja niiden ylläpito yksi koulun tehtävä. Sitä tuo virallinen asetus peruskoulun tehtävästä käytännössä tarkoittaa. Olen ollut tästä lyhyestä loppukevään tapaamisesta iloinen! Odotan syksyä.
Olen ennenkin kertonut afrikkalaisesta käsitteestä - ubuntu. Se liittyy erityisesti tähän kevääseen. Siksi otan sen esille taas. Koetan toteuttaa sitä elämässäni. Siksi arvostan myös koulua. “Tämän periaatteen voisi suomentaa "minä olen, koska me olemme". Termi tarkoittaa inhimillistä ystävällisyyttä, ajatusta siitä, että ihmiset saavat toisiltaan voimaa. Ubuntu on sitä, että parhaat puolemme kehittyvät epäitsekkäässä kanssakäymisessä.” Siksi koulu on enemmän kuin vain koulu tai asetus.
Vielä laulamme Jäähyväislaulun ja Multian laulun. Sitten alkaa kesäloma.
Hyvää kesää kaikille!
30.5.2020
Reima Viitala, rehtori
30.11.2019
Sinervän kouluhanke on sivistysteko
Sinervän kouluhankkeeseen on kahden vuoden aikana sisältynyt paljon - oppilaiden ja henkilökunnan sisäilmaoireilut, päätös uuden koulun rakentamisesta, väistötilojen etsiminen, muutto yläkoululta ja pajalta alakoululle, siirtyminen ruokailemaan Poukamaan, uuden koulun suunnittelu, talouden realiteetit uuden koulun tilojen suhteen ja purkutyön viivästyminen.
Tätä kirjoittaessa mieli on vaihteeksi luottavainen. Yläkoulun ja pajan paikalla betonikasat pienenevät. Tilalla on pian kaunis järvimaisema ja välituntipiha. Uuden koulun rakentaminen alkaa toukokuussa 2020 ja ovi sinne aukeaa syksyllä 2021.
Sivistys on avarakatseisuutta, pienemmistä huolehtimista. Uusi koulu tarjoaa turvallisen, kauniin ja viihtyisän ympäristön opiskella. Samalla se tarjoaa multialaisille paikan kohdata toisensa, toimia yhdessä sekä pitää huolta toisistaan. Toivoa voi, että uusi koulu hillitsee poismuuttoa ja houkuttelee uusia asukkaita.
Multian historia osoittaa, että sivistystystä on arvostettu - mm. valtakunnallisessa peruskoulukokeilussa 1960-luvun lopulla oli mukana vain 11 kuntaa koko Suomesta, Multia yhtenä niistä. Koulutuksella on mahdollisuus olla vastavoima vain ahneuteen ja itsekkyyteen perustuvassa yhteiskunnan kehityksessä, sivistystä tukien. Elämä kun ei voi olla pelkkää talouskehitystä, vaikka usein vain se näyttää olevan päätöksien perusteena. Opiskelun pitää voida kannattaa aina ja sen tukeminen on yhteiskunnan keskeisimpiä tehtäviä.
Multia huolehtii pienemmistään. Se on sivistysteko.
30.11.2019
Reima Viitala, rehtori
1.8.2019
Sinervän koulu on vuosiluokkien 1-9 yhtenäiskoulu, jossa oppilaat, opettajat, koulunkäynninohjaajat ja muu henkilökunta tuntevat toisensa ja tekevät yhteistyötä keskenään. Oppilaita koulussamme on 144.
"Me lapset Multian laulamme". Multialla on vahvat juuret kulttuurissa. Sinervän koulu tunnetaan laulavista ja soittavista lapsista. Kevään 2019 koululaismusikaali Niinku mun asioista esitetään vielä keväällä 2020. Myös kuvataide näkyy vahvasti koulun arjessa, juhlissa ja koulun ulkopuolella. Koulu panostaa uusiin oppimisympäristöihinsekä tieto- ja viestintätekniikkaan (TVT). Esimerkkinä mm. Sinervä android -koulun saama valtakunnallinen tunnustus.
Tänä vuonna kiinnitämme koulussa erityistä huomiota käyttäytymiseen ja toista kunnioittavaan arkipuheeseen.
1.8.2019
Reima Viitala, rehtori