Keski-Suomen sosiaali- ja kriisipäivystyksestä apua ympäri vuorokauden kriisi- ja hätätilanteissa

Kun tarvitset apua, tukea ja turvaa äkillisen ja järkyttävän kriisin kohdatessa, ota yhteyttä Keski-Suomen sosiaali- ja kriisipäivystykseen ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä. 

Ota yhteyttä numeroon 014 266 0149 tai hätäkeskuksen numeron 112 kautta.
 
Apua voi hakea asiakas itse, läheinen, ystävä tai viranomainen. Palvelut ovat maksuttomia ja yhteyttä voi ottaa myös nimettömästi.
 
Sosiaali- ja kriisipäivystyksen apu on muun muassa kiireellistä sosiaalityötä, psyykkistä ensiapua tai kriisityötä hädän, kriisin tai menetyksen hetkellä sekä myös kriisitapaamisia yksittäisille henkilöille, perheille tai ryhmille.
 
Mobilesta järjestölähtöistä tukea
 
Mobilesta saa järjestölähtöistä tukea muun muassa erilaisissa elämäntilannekriiseissä.
Kriisikeskus Mobile palvelee numerossa 044 788 8470 maanantaista torstaihin kello 8–20 ja perjantaisin kello 8–17.
 
Lisätietoja: 
• Maarit Kinnunen, p. 050 5538 462, Keski-Suomen sosiaali- ja kriisipäivystyksen johtava sosiaalityöntekijä, Jyväskylän kaupunki
• Anne Seppälä, p. 050 561 1537, Jyväskylän kaupungin lastensuojelun palvelupäällikkö 
 
 
Milloin yhteyttä oman kunnan sosiaalitoimeen?
 
Ota yhteys oman kunnan sosiaalitoimeen, kun 
 
  • tilanteesi voidaan hoitaa virka-aikana kenenkään turvallisuuden vaarantumatta.
  • asiasi vaatii rahan käsittelyä, laskujen maksamista tai tilisiirron tekemistä 
  • on kyseessä lapsen huolto- ja tapaamisasia, joka voidaan hoitaa perheoikeudellisissa palveluissa
 
Milloin yhteyttä Keski-Suomen sosiaali- ja kriisipäivystykseen?
 
Ota yhteyttä sosiaali- ja kriisipäivystykseen esimerkiksi, kun tilanne vaatii kiireellistä sosiaalityön arviota tai välittömiä toimenpiteitä. Tällaisia voivat olla esimerkiksi: 
 
  • huoli lapsesta tai perheen tilanteesta 
  • akuutti väkivalta tai sen uhka perheessä 
  • huoli vanhuksen tai vammaisen kotona pärjäämisestä 
 
Sosiaali- ja kriisipäivystys tarjoaa akuuttia kriisiapua traumaattisissa kriisitilanteissa. Akuutilla traumaattisella kriisillä tarkoitetaan äkillistä ja yllättävää tapahtumaan, johon ei ole voinut varautua. Ota yhteyttä, kun kohtaat äkillisen kriisitilanteen kuten: 
 
  • läheisen kuolema 
  • läheisen itsemurhayritys 
  • onnettomuudet (esimerkiksi tulipalo) 
  • väkivallan tai vakavan rikoksen uhriksi joutuminen 
  • vakava oma tai läheisen kuolemaan johtava sairaus 
 
Milloin yhteyttä Kriisikeskus Mobileen?
 
Mobilesta saa apua erilaisissa elämäntilannekriiseissä ja myös muun muassa tilanteissa, jos henkilöllä on itsetuhoisia ajatuksia, on kokenut väkivaltaa, on käyttäytynyt väkivaltaisesti tai, jos on joutunut tai epäilee joutuneensa rikoksen uhriksi. Lisäksi eri yhteistyötahot voivat olla yhteydessä Kriisikeskus Mobileen, kun ne haluavat ohjata asiakkaita järjestölähtöiseen kriisi-, väkivalta- ja rikosuhripäivystystyöhön.
 
Keski-Suomen sosiaali- ja kriisipäivystys palvelee ympärivuorokautisesti seuraavien kuntien alueella: 
 
Hankasalmi, Joutsa, Jyväskylä, Jämsä, Kannonkoski, Karstula, Keuruu, Kinnula, Kivijärvi, Konnevesi, Kuhmoinen, Kyyjärvi, Laukaa, Luhanka, Multia, Muurame, Petäjävesi, Pihtipudas, Saarijärvi, Toivakka, Uurainen, Viitasaari ja Äänekoski.
 
 
 
Keski-Suomen hyvinvointialue vastaa Multian kunnan sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluista 1.1.2023 alkaen. Tietoja palveluista sekä asiointikanavista löytyy tammikuusta alkaen hyvinvointialueen verkkosivuilta osoitteesta hyvaks.fi. Tiedot täydentyvät alkuvuoden mittaan.
Tiedot palveluista ja toimipisteistä löytyvät edelleen Multian kunnan ja Keski-Suomen pelastustoimen sivuilta niin pitkään kuin on tarpeen.